Mistä moottoriöljy koostuu?

Moottoriöljy koostuu kahdesta pääkomponenttityypistä: perusöljystä ja käytettävistä lisäaineista. Perusöljyjä on joko mineraali- tai synteettisperustaista tai näiden seosta, ja sitä on normaalisti n. 70–85% valmiista lopputuotteesta. Erilaisten lisäaineiden osuus on n. 15–30%.
Kulumisenestolisäaineet
Kulumisenestolisäaineet muodostavat moottorin metallipinnoille kalvon, joka estää metalli-metalli kosketuksen. Ilman kulumisenestolisäaineita tällaisia metallisia kosketuksia pääsisi syntymään mm. nokka-akselin ja nostajien sekä männänrenkaiden ja sylinteriseinämien välillä.
Puhtaana pitävät lisäaineet (dispersantit ja detergentit)
Puhtaana pitävät lisäaineet ovat ns. likaa liuottavia ja jakauttavia lisäaineita. Ne siis estävät likapartikkelien tarttumisen toisiinsa ja kerrostumisen moottorin sisäpinnoille sekä jakauttavat partikkelit hienojakoiseksi, jolloin ne poistuvat moottorista öljynvaihdon yhteydessä.
Viskositeetti-indeksin parantajalisäaineet
Öljyn viskositeetti-indeksi kuvaa öljyn viskositeetin muutosta lämpötilan muuttuessa. Mitä korkeampi öljyn viskositeetti-indeksi on, sitä vähemmän sen viskositeetti muuttuu lämpötilan vaihteluissa. Viskositeetti-indeksin parantajalisäaineet ovat suurimolekyylisiä polymeerejä, joiden avulla viskositeetin muutosta voidaan pienentää, ja siten öljystä saadaan moniasteisempi.
Jähmepisteen parantajalisäaineet
Jähmepisteen parantajalisäaineilla parannetaan öljyn kylmäjuoksevuusominaisuuksia eli öljy saadaan säilymään juoksevampana alhaisemmissa lämpötiloissa. Näin ollen öljyn kylmäkäynnistysominaisuudet ovat paremmat öljyn virratessa kylmänä nopeammin ja tehokkaammin voitelukohteille.
Hapettumisenestolisäaineet
Hapettuminen on reaktio, joka tapahtuu korkeassa lämpötilassa. Öljyn hapettuminen kiihdyttää ikääntymistä paksuntaen öljyä ja synnyttäen epäpuhtauksia. Hapettumisenkestolisäaineilla tätä reaktiota voidaan hidastaa.
Vaahtoamisenestolisäaineet
Vaahtoaminen heikentää öljyn voitelukalvoa öljyssä olevien ilmakuplien vuoksi. Vaahtoamisenestolisäaineet alentavat öljyn pintajännitystä, jolloin öljyyn mahdollisesti muodostuneet ilmakuplat särkyvät helposti.
Korroosionestolisäaineet
Korroosionestolisäaineet muodostavat moottorin komponenttien metallipinnoille korroosiolta suojaavan kalvon.
Kitkanmuunninlisäaineet
Kitkanmuunninlisäaineilla voidaan alentaa moottorin sisäistä kitkaa, jolloin saavutetaan alhaisempi polttoaineenkulutus ja matalammat päästöt.