Kun tunnet voiteluaineiden sanaston, hallitset paremmin voiteluaineiden ominaisuudet ja niiden tehtävät. Tässä tärkeimmät käsitteet, joiden tunteminen helpottaa oikeaa voiteluainevalintaasi:
ACEA | Eurooppalaisten autovalmistajien järjestö, joka ylläpitää ja kehittää moottoriöljyjen luokitusjärjestelmää. |
AdBlue | Kauppanimi vesi-urea-liuokselle, jota käytetään SCR-katalysaattorissa. |
Antioksidantti | Öljyn hapettumista hidastava lisäaine eli hapettumisen estoaine |
API | American Petroleum Institute, ylläpitää ja kehittää öljyjen luokituksia, ks. moottoriöljyjen luokitus ja vaihteistooljyjen luokitus. |
ATF | Automaattivaihteistoöljy (Automatic transmission fluid). |
Bentoniitti | Rasvojen valmistuksessa käytetty epäorgaaninen saennin, jonka avulla voidaan valmistaa rasvoja, joilla ei ole tippumispistettä. |
Biohajoava öljy | Öljy, joka hajoaa luonnon olosuhteissa tavallisia öljyjä nopeammin. |
Detergentti | Likaa irroittava lisäaine, joka estää haitallisten likakertymien syntymisen. |
Dispersantti | Likaa hajauttava lisäaine, joka sitoo lian öljyyn. |
DPF | Dieselhiukkasuodatin (Diesel Particulate Filter) poistaa pakokaasusta haitallisia hiukkausia. Sulfaattituhka on haitallista hiukkassuodattimen toiminnalle, jonka vuoksi hiukkassuodattimilla varustetuissa moottoreissa on useimminten käytettävä matalatuhkaista (Low/Mid SAPS) -öljyä. |
Emulgoituminen | Veden ja öljyn sekoittuminen. |
EP-lisäaine | Paineenkestolisäaineistus (Extreme Pressure). EP-lisäaineistusta tarvitaan kohteissa, jossa voitelukalvoon kohdistuu kova paine kuten esimerkiksi voimansiirrossa. EP-lisäaineistus vaatii aktivoituakseen korkean paineen ja lämpötilan. |
Esteri | Happojen ja alkoholien tai niiden johdosten muodostamian kemiallisia yhdisteitä. Synteettisiä estereitä käytetään voiteluaineiden valmistuksessa ja niillä on erinomaiset tekniset ominaisuudet. |
GL-1 | API-suorituskykyluokka vaihteistoöljyille, joissa ei ole paineenkestolisäaineistusta. |
GL-4 | API-suorituskykyluokka vaihteistoöljyille, joissa on melko runsas paineenkestolisäaineistus. Tyypillinen vaihteistoöljy. |
GL-5 | API-suorituskykyluokka vaihteistoöljyille, jotka ovat erittäin voimakkaasti paineenkestolisäaineistettuja. Tyypillisimmin vetopyörästöissä, mutta joskus myös vaihteistoissa. |
Glykoli | Tarkoittaa yleensä monoetyleeniglykolia, joka on jäähdytysnesteiden pääraaka-aine. Markkinoilla on myös propyleeniglykolia. |
Hapettuminen | Kemiallinen reaktio, jossa happi reagoi aineen kanssa. Hapettuminen vanhentaa öljyä ja saattaa aiheuttaa öljyn paksunemista sekä lakkaumien ja lietteen muodostumista sekä lisää korroosiota. Korkeat lämpötilat edistävät hapettumista. |
HTHS-viskositeetti | Kertoo öljyn viskositeetin korkeassa lämpötilassa (150 °C) ja leikkaavassa kuormituksessa (High Temperature High Shear). Polttoainetta säästävillä moottoriöljyillä HTHS on tyypillisesti alhainen. |
Hypoidi | Ajoneuvojen vetopyörästöissä tyypillinen hammaspyörätyyppi. Voiteluun käytetään erityisiä hypoid-öljyjä. |
ISO VG -viskositeettiluokka | Erityisesti hydrauliikka- ja teollisuusöljyjen yhteydessä käytettävä luokitusjärjestelmä. ISO VG-luokka vastaa öljyn viskositeettia 40 °C lämpötilassa +/- 10%. |
Jähmepiste | Jähmepiste on alin lämpötila, jossa öljy laboratorio-olosuhteissa liikkuu kallistettaessa koeputkea, jossa sitä on jäähdytetty. Öljyn jähmepiste johtuu joko öljyn viskositeetin kasvusta riittävän suureksi lämpötilan laskiessa tai parafiinivahan kiteytymisestä yhdessä viskositeetin nousun kanssa siinä määrin, että öljy muuttuu kiinteäksi. |
Jähmepisteen alentaja | Lisäaine, joka ehkäisee öljyn vahakiteiden yhdistymistä toisiinsa, jolloin öljy säilyy juoksevana kylmemmässä. |
Kalsiumsaennin | Rasvalmistuksessa käytetty saennin, jolla saadaan aikaan hyvät virtausominaisuudet ja tarttuvuus.Niin sanotulla vedettömällä kalsiumsaippualla saadaan paremmat ominaisuudet kuin vettä sisältävällä kalsiumrasvalla. |
Kylmälima | Jos moottoriöljy ei kykene sitomaan öljyyn kondensoitunutta vettä, syntyy vaaleaa kylmälimaa. Kylmälima heikentää voiteluaineen suorituskykyä aiheuttaa vauriovaaran. |
Litiumsaennin | Yleisesti rasvojen valmistuksessa käytetty litiumsaippuaan perustuva saennin. |
Moniasteöljy | Öljy, jonka viskositeettiominaisuudet muuttuvat lämpötilan muuttuessa vähemmän kuin yksiaste öljyillä. Moottori- ja vaihteistoöljyjen kohdalla moniasteöljyjen SAE-viskositeetti ilmaistaan kaksiosaisena lukuna, esimerkiksi 5W-30 tai 75W-90. Moniasteöljyt sisältävät viskositeetti-indeksin parantajia. |
Nelikuulakoe | Rasvoille yleisesti käytetty voiteluominaisuuksia mittaava testi, jossa yhtä metallikuulaa pyöriteään kolmea kiinteää kuulaa vastaan kuulien välisen kuormituksen kasvaessa. Testituloksena ilmoitetaan suurin voima, jolla kuulat eivät hitsaudu toisiinsa kiinni. |
PAO | Polyalfaolefiini, yleisesti voiteluaineiden valmistukseen käytetty synteettinen perusöljy, jolla on erinomaiset tekniset ominaisuudet. |
Polttoainelaimentuma | Moottoriöljyyn päässyttä polttoainetta, jolloin voiteluaineen suorituskyky heikkenee. |
Polttoainetta säästävä öljy | Moottoriöljyjä, jotka auttavat alentamaan polttoaineenkulutusta. Näitä öljyjä tulee käyttää ainoastaan tämän tyyppisille öljyille suunnitelluissa moottoreissa. Polttoainetta säästävillä öljyillä on tyypillisesti alhainen HTHS-viskositeetti. |
PPM | Miljoonasosa (Parts Per Million), yleinen yksikkö mitattaessa erilaisten aineiden määriä öljyssä. 1% = 10000 PPM |
SAE | Järjestö (Society of Automotive Engineers), joka pitää yllä voiteluaineisiin liittyviä säännöstöjä ja standardeja. Yleisimmin tunnettu on SAE-viskositeettiluokitus. |
SAPS | Lyhenne sanoista sulfaattituhka, fosfori ja rikki (Sulphated Ash, Phosphorus, Sulfur). SAPS-yhdisteet voivat olla suurina määrinä haitallisia pakokaasun jälkikäsittelylaitteille. |
SCR-katalysaattori | Selektiiviseen katalyyttiseen pelkistykseen perustuva katalysaattori, joka vähentää typenoksidipäästöjä (NOx). Katalysaattorin toiminta edellyttää AdBlue-liuosta, jota suihkutetaan pakokaasun sekaan. |
Senttipoisi (cP) | Dynaamisen viskositeetin yksikkö, joka vastaa SI-yksikköä mPa⋅s ´millipascalisekuntia´. |
Senttistoki (cSt) | Kinemaattisen viskositeetin yksikkö, joka vastaa SI-yksikköä mm2/s ´neliömillimetriä sekunnissa´. |
Sinkki | Metalli, jota monet kulumisenestolisäaineet sisältävät. Yleisin on ZDDP. |
STOU | Super Tractor Oil Universal, Maatalouskäyttöön suunniteltu yleisöljy. |
Sulfaattituhka | Sulfaattituhka-arvo kuvaa öljyn palaessaan muodostaman tuhkan määrää. Ks. SAPS. |
TAN | Kokonaishappoluku kuvaa öljyn happamuutta (Total Acid Number). |
TBN | Kokonaisemäsluku kuvaa öljyssä olevaa emäsvarausta (Total Base Number). |
Tippumispiste | Lämpötila, jossa rasvan öljy ja seannin erottuvat toisistaan. |
Tuhka | Palojäämä, joka mm. haittaa hiukkassuodattimen toimintaa. Ks. Sulfaattituhka. |
UTTO | Tyypillinen traktoreiden ja työkoneiden voimansiirtoöljy, joka on suunniteltu käytettäväksi sekä voimansiirrossa että hydrauliikassa. (Universal Tractor Transmission Oil). |
Vaahtoamisenestoaine | Lisäaine, joka pienentää öljyn pintajännitystä, jolloin ilmakuplat särkyvät helposti ja vaahtoaminen vähenee. |
Viskositeetti | Suure, joka kuvaa nesteen juoksevuutta. Esimerkiksi hunajalla on suuri viskositeetti ja vedellä pieni viskositeetti. |
Viskositeetti-indeksi | Viskositeetti-indeksistä käytetään lyhennettä VI ja se kuvaa öljyn viskositeetin riippuvuutta lämpötilan muutoksesta. Mitä suurempi VI:n arvo on sitä vähemmän öljyn viskositeetti muuttuu lämpötilan vaihdellessa. |
Viskositeetti-indeksin (VI) parantaja | Lisäaine, jolla parannetaan öljyn viskositeettiominaisuuksia. Kemiallisesti VI-parantajat ovat suurimolekyylisiä öljyyn liukenevia polymeerejä. |
Yksiasteöljy | Öljyjä jotka muuttavat viskositeettiaan suhteellisen voimakkaasti lämpötilan muuttuessa. iskositeetti ilmaistaan yhdellä luvulla, esimerkiksi SAE 30. |
ZDDP | Yleisesti käytetty sinkkiperustainen kulumisenestolisäaine. |