Huolla vene kauden päätteeksi

Suomessa on tuhansia järviä ja kaunis rannikkovesistö, jotka houkuttelevat veneilemään. Veneen teknisestä toimintakunnosta huolehtiminen on olennainen osa sujuvaa veneilyä. Kaikkein otollisen aika veneen kausihuollolle on syksyllä. Huolellinen huolto ja laadukkaat voiteluaineet mahdollistavat taas keväällä seuraavan huolettoman kauden aloituksen.

On hyvä muistaa että veneen kohdalla toimintavarmuus on myös turvallisuuskysymys. Veneen on vietävä turvallisesti rantaan kaikissa sääolosuhteissa, moottoriveneellä tuuliajolle joutuminen voi saattaa veneen matkustajat vaaraan. Monet huoltotoimenpiteet on mahdollista suorittaa myös itse ja usein laitteen käyttöohjekirjasta löytyy ohjeet perushuoltojen tekemiseen.

Korroosiosuojaa moottorille

Nelitahtimoottorille yksi olennaisimmista huoltotoimenpiteistä on moottoriöljyn vaihto. Vaihto kannattaa ajoittaa kauden loppuun, koska tällöin moottori saa sisäänsä talvisäilytyksen ajaksi tuoreen puhtaan öljyn, jossa ei ole öljyä happamoittavia palojäämiä tai muita epäpuhtauksia. Näin öljy antaa parhaan mahdollisen suojan moottorille talvisäilytyksen aikana.

Kosteat käyttö- ja säilytysolosuhteet asettavat erityisiä vaatimuksia veneen moottoriöljyn korroosiosuojausominaisuuksille. Tämän vuoksi Teboil-valikoimassa on 4T Special Motorboat 10W-40 -öljy, jonka ominaisuuksissa on painotettu erityisesti korroosionesto-ominaisuuksia. Tämä moottoriöljy sopii käytettäväksi sekä perä- että sisämoottoreissa. Öljy on suunniteltu käytettäväksi sekä bensiini- että dieselkäyttöisissä nelitahtimoottoreissa.

Vaikka moottorille kertyisi suhteellisen vähän käyttötunteja, kannattaa öljynvaihto suorittaa vuosittain. Öljyn ominaisuuksia heikentävät hapettumisilmiöt vanhentavat öljyä ajan kuluessa vaikka käyttötunteja ei kertyisikään paljon. Lisäksi kosteiden käyttöolosuhteiden vuoksi öljyn sekaan tiivistyy sen suorituskykyä heikentävää vettä.

2-tahtiperämoottoriin erikoisöljy

Kaksitahtiset perämoottorit ovat erittäin yleisiä, vaikkakin uudet moottorit ovat hyvin usein nelitahtisia. Kaksitahtiperiaatteella toimivassa moottorissa voiteluöljy palaa polttoaineen mukana palotilassa, jonka vuoksi öljy on suunniteltava siten että se palaa likaamatta moottoria. Erityisen tärkeää tämä on perämoottoreissa, joita jäähdytetään vesistöstä imettävällä vedellä. Tämän vuoksi moottorin käyntilämpötila pysyy suhteellisen alhaisena ja öljy on suunniteltava siten, että se palaa tuhkautumatta matalissa lämpötiloissa. Kaksitahtisia perämoottoreita varten onkin kehitetty Teboil 2T Special Outboard -erikoisöljy, jonka ominaisuuksissa on otettu huomioon venemoottoreiden erityisvaatimukset.

Uudemmissa ja hieman suuremmissa kaksitahtiperämoottoreissa on usein tuoreöljyvoitelujärjestelmä, joka annostelee kaksitahtiöljyn automaattisesti moottoriin ja polttoainetankkiin voidaan lisätä pelkkää bensiiniä. Käytössä on myös paljon perämoottoreita, joissa tällaista järjestelmää ei ole ja tällöin voiteluöljy on sekoitettava bensiinin sekaan. Sopiva seossuhde on usein merkitty moottoriin tai polttoainetankkiin ja tätä ohjetta on syytä noudattaa. Liian vähäinen öljyn määrä altistaa moottorin ennenaikaiselle kulumiselle ja vaurioille. Hyvin usein öljyä laitetaan ”varmuuden vuoksi” suositusta enemmän. Tämäkään ei ole hyvä asia, sillä liian suuri öljyn määrä karstaannuttaa moottoria ja aiheuttaa tarpeetonta savutusta ja pakokaasupäästöjen kasvua.

Vetopyörästöön tuore öljy

Sekä neli- että kaksitahtisissa perämoottoreissa on vetopyörästö-öljy, joka on syytä vaihtaa moottorivalmistajan huolto-ohjelman mukaisesti. Laskettaessa pois vanhaa öljyä, kannattaa tarkastaa että öljy on edelleen öljymäisen läpikuultavaa. Jos öljy on sameaa tai siinä on vaaleaa limaa, öljyn sekaan on päässyt vettä. Tyypillisesti vesi vuotaa öljyn sekaan joko tyhjennys- tai täyttöaukon tiivisteen kautta tai potkurin tiivisteestä. Täyttö- ja tyhjennys- ja tarkastusaukkojen tiivisteiden vaihtaminen öljynvaihdon yhteydessä on muutoinkin hyvä toimintakäytäntö.

Öljyn täyttö vetopyörästöön tehdään yleensä puristamalla öljyä tyhjennysreiän kautta vetopyörästöön kunnes öljyä tulee tippa ylhäällä olevasta tarkastusreiästä. Teboilin valikoimassa on Outboard Gear Oil, jota on saatavissa sekä 500 ml pullossa että 250 ml tuubissa. Sopivan pakkauskoon valitseminen helpottaa öljynvaihtotyötä.

Sisämoottoreiden yhteydessä käytetään erilaisia vaihteistoja. Hyvin usein näissä vaihteissa on vaihteistovalmistajan suosituksena yksiasteinen SAE 30 -viskositeettiluokan moottoriöljytyyppinen voiteluaine. Öljyn laatuvaatimukset kannattaa kuitenkin tarkastaa aina tapauskohtaisesti.

Hyvä kipinä ja puhdas polttoaine

Bensiinikäyttöisissä moottoreissa sytytystulppien kunnosta huolehtiminen on yksi keskeisistä huoltotoimenpiteistä. Tulppien vaihto kannattaa suorittaa vähintään moottorivalmistajan määrittämän huolto-ohjelman mukaisesti. Vaikka vaihto ei olisikaan ajankohtainen, tulpat kannattaa tarkastaa. Karstaantunut tulppa kertoo huonosta palamisesta. Huono sytytys aiheuttaa paitsi käyntihäiriöitä, myös huonomman moottoritehon ja lisääntyneen polttoaineenkulutuksen.

Moitteeton polttoaineen saanti on yksi keskeistä toimintavarmuuteen vaikuttavista seikoista ja tämän vuoksi polttoaineensuodattimen vaihto on yksi syytä tehdä säännöllisesti. Erityisesti dieselmoottoreissa polttoaineen suodattimen vaihto on kriittisen tärkeää moottorin luotettavan toiminnan kannalta.

Moottorin toimintaan liittyvät myös usein oleellisesti kaasuvivustot- ja vaijerit sekä ohjausmekanismit, joiden asianmukainen voitelu pitää toiminnan täsmällisenä luotettavana. Moniin vesiroiskeille altistuviin rasvauskohteisiin erinomainen voiteluaine on Teboil Solid 2, joka erittäin sitkeän koostumuksensa ansiosta pysyy hyvin voitelukohteessa.

Teboililta voiteluneuvot veneilijöille

Suurimmassa osassa tapauksia veneen voiteluaineiden valinta on varsin yksinkertaista:  nelitahtimoottoreihin Teboil 4T Special Motorboat, kaksitahtimoottoreihin Teboil 2T Special Outboard ja vetopyörästöön Outboard Gear. 

Jos kuitenkin tarvitset neuvoja, Teboililta saat laadukkaiden voiteluaineiden lisäksi aina myös asiantuntevan tuotetuen. Teboilin voiteluaineneuvonnan tavoittaa puhelimitse numerosta 020 470 0916 arkisin klo 8–16. Halutessasi voit myös lähettää viestin yhteydenottolomakkeella.

Jos aluskalustosi on enemmän laivan kokoluokkaa, Teboililta löytyy myös laadukkaat laivavoiteluaineet

Teboildiamond.fi-sivun teknisten artikkelien sarja jatkuu. Seuraava artikkeli käsittelee moottorin öljyn kulutukseen vaikuttavia seikkoja.