Talvi koettelee öljyn ominaisuudet

Vaikka kesä ja syksy ovatkin olleet lämpimiä, talvi tekee tuloaan. Takavuosina oli tyypillistä, että autoihin vaihdettiin erikseen kesä- ja talviöljyt. Käyttämällä nykyaikaisia öljyjä, tällainen kausivaihto ei enää ole tarpeen. Hyvälaatuinen ympärivuotiseen käyttöön sopiva öljy voitelee luotettavasti niin pakkasilla kuin helteillä. Käyttöautoille öljynvaihtohuolto voidaan siis tehdä mihin vuodenaikaan tahansa, kunhan se tehdään huolto-ohjelman mukaisesti ajallaan.

Talvella on tärkeää, että öljy säilyy riittävän juoksevana myös pakkasissa. Silloin öljy kykenee suojaamaan moottoria myös kylmäkäynnistyksissä. Kylmäominaisuuksiltaan heikon öljyn voi havaita kylmällä säällä moottorin käynnistymisen kankeutena. Sen sijaan huonosta voitelusta johtuvaa lisääntynyttä moottorin kulumista tai huonompaa polttoainetaloutta on vaikeampi havaita.

Talvi rasittaa öljyä myös muilla tavoin. Henkilöautoille on tyypillistä, että niillä ajetaan välillä varsin lyhyitä matkoja. Kylmällä säällä moottori vuoroin lämpenee ja jäähtyy. Tällöin moottoriöljyyn kondensoituu kosteutta, joka heikentää öljyn voitelukykyä sekä aiheuttaa kylmäliman muodostumista. Kylmäliman voi havaita vaaleana kerroksena auton öljyntäyttökorkissa. Auton kannalta olisikin eduksi, että autolla ajettaisiin välillä myös pidempiä matkoja, jolloin moottori lämpeää normaaliin käyttölämpötilaan ja vesi pääsee haihtumaan.

SAE-luokka kertoo kylmä- ja kuumaominaisuuksista

Kaikki öljyt muuttuvat jähmeämmiksi lämpötilan laskiessa, mutta muutoksen suuruus on huomattavasti erilainen eri öljylaaduilla. Kaikki nykyautoissa käytettävät moottoriöljyt ovat moniasteöljyjä. Moniasteisuus tarkoittaa, että öljyllä on laaja käyttölämpötila-alue. Moniasteöljyille ilmoitetaan SAE-viskositeettiluokka, joka voi olla esimerkiksi 5W-30. Mitä pienempi ennen W-kirjainta oleva lukema on, sitä juoksevampana öljy pysyy kylmässä.

Toinen luku kuvaa öljyn juoksevuutta kuumassa. Tässäkin pienempi luku kuvaa juoksevampaa öljyä. Uudehkoissa autoissa suositeltu kuumaviskositeettiluokka on usein 30 ja hieman vanhemmissa 40. Esimerkiksi SAE 10W-40 ja SAE 10W-30 -luokkien öljyillä on luokituksen perusteella yhtähyvät kylmäominaisuudet, mutta 10W-40 on paksumpaa kuumassa

Valitse öljy oikein

Kaikki Teboil Diamond -moottoriöljyt on suunniteltu toimimaan vaativissa Suomalaisissa käyttöolosuhteissa. Eri autovalmistajilla on keskenään hieman erilaisia painotuksia öljyltä vaadittavan suorituskyvyn suhteen ja sen vuoksi valikoiman on oltava laaja. Sopivan öljyn etsimisessä auttaa öljyvalitsin. Tarvittaessa voit kääntyä myös voiteluaineneuvontamme puoleen, joka palvelee arkisin klo 8–16 numerossa 020 470 0916.