Kannattaako manuaalivaihteiston vaihteistoöljyä vaihtaa?

Nykyisin on hyvin tavallista, että henkilö- ja pakettiautojen autojen käsivalintaisille vaihteistoille ei ole lainkaan öljynvaihtoväliä auton huolto-ohjelmassa. Joskus käytetään ilmaisua ”fill for life”, eli öljyn on ajateltu säilyttävän ominaisuutensa koko auton käyttöiän. Nykyaikaiset öljyt säilyttävät ominaisuutensa hyvin pitkään, mutta ikuisia ne eivät kuitenkaan ole. Niidenkin ominaisuudet alkavat heiketä kilometrien karttuessa ja ajan kuluessa.

Vaikka vaihtoväliä ei olisi määritelty huolto-ohjelmassa, vaihteistoöljy on tarkoituksenmukaista vaihtaa muutamia kertoja auton käyttöiän aikana. Suomessa autoilla ajetaan niiden käyttöiän aikana tyypillisesti paljon kilometrejä verrattuna moneen muuhun maahan. Lisäksi käyttöolosuhteet ovat varsin vaativia: talvella on kylmä, kesällä on kuuma. Varsin monia autoja käytetään säännöllisesti myös perävaunun vetämiseen, joka omalta osaltaan lisää myös voimansiirron rasitusta.

Öljyvaihto poistaa epäpuhtaudet

Vaikka vaihteiston voitelu olisi tehokasta, voimansiirron osat kuluvat aina jonkin verran ajan kuluessa. Tästä syntyy niin kulumametallihiukkasia öljyn sekaan. Kulkeutuessaan voideltavien pintojen väliin, nämä hiukkaset heikentävät voitelua ja edelleen vauhdittavat kulumista ja uusien hiukkasten irtoamista.

Vaikka vaihteisto on suhteellisen tiiviisti koteloitu, voi vaihteiston sisään silti päästä ulkoisia epäpuhtauksia kuten kosteutta ja hiekkapölyä. Vuoroittainen vaihteiston kuumeneminen ja jäähtyminen aiheuttaa sen, että vaihteistoöljyn ja vaihteiston sisällä olevan ilman tilavuus muuttuu lämpölaajenemisesta johtuen. Tyypillisesti vaihteiston yläosassa on huohotin, joka päästää paine-eron tasaantumaan. Jäähtymisvaiheessa voi vaihteiston sisään päästä kosteaa ilmaa, joka kondensoituu vaihteiston sisään. Huohottimen rakenne on yleensä suunniteltu niin, että pienet vesiroiskeet eivät suoraan pääse sen lävitse. Esimerkiksi ronskimman moottoripesun yhteydessä tai tulvaveteen ajettaessa voi vettä päästä vaihteistoon myös huohottimen kautta. Joskus epäpuhtauksia voi joutua vaihteistoon myös vuotavien tiivisteiden kautta.

Öljyvaihdon yhteydessä saadaan epäpuhtaudet poistettua ja kulumista edistävä kierre katkaistua. Myös voiteluaineen ominaisuudet heikkenevät ajan kuluessa, sillä öljyn valmistuksessa käytettävät lisäaineet menettävät parhaan tehonsa ajan ja ajokilometrien myötä. Myös öljyssä tapahtuvat hapettumisilmiöt vanhentavat öljyä.

Valitse oikea öljy

Öljyn ominaisuuksilla on keskeinen merkitys vaihteiston toiminnan kannalta. Jos vaihteisto on suunniteltu toimimaan hyvin juoksevalla öljyllä, paksumpi öljy voi tehdä helposti vaihteiston toiminnasta epätäsmällistä ja kankeaa. Toisaalta käyttötarkoitukseen nähden liian juokseva öljy ei anna riittävää suojaa.

Etuvetoisissa henkilöautoissa on yleensä yksi öljy, joka voitelee koko voimansiirron. Taka- ja nelivetoisissa autoissa on lisäksi vetopyörästö, jossa on oma öljytilansa.  Aikaisemmin oli tavallista, että autovalmistajat määrittivät voimansiirtoöljyn vaatimukset API GL-luokkiin perustuen: GL-4-luokan öljy vaihteistoon ja GL-5-öljy vetopyörästöön. Jo useiden vuosien ajan näiden luokkien rinnalla on ollut yhä lisääntyvä määrä automerkkikohtaisia erikoisvaatimuksia. Yleisenä suuntauksena on siirtyminen yhä juoksevampiin öljyihin, jotka auttavat vähentämään voimansiirron häviöitä ja näin parantavat auton polttoainetaloutta ja pienentävät hiilidioksidipäästöjä. Teboilin valikoimaan onkin tullut äskettäin Teboil Syncrogear 75W-80 -vaihteistoöljy, joka on tarkoitettu autoihin, joiden vaihteisto on suunniteltu juoksevaa 75W-80 -viskositeettiluokan öljyä varten.

Täällä voit tutustua tarkemmin Teboilin henkilö- ja pakettiautojen voimansiirtoöljyjen valikoimaan. Autoosi sopivaa öljyä voi hakea rekisteritunnuksen perusteella. Tarvittaessa voit olla yhteydessä voiteluaineneuvontaamme puhelimitse 020 470 0916 arkisin klo 8.00–16.00 tai lähettää viestin.

Vaihteistoöljyjen API-luokat

GL-1
Vaihteistoöljy, joka ei sisällä paineenkesto- eli EP- lisäaineita. Sisältää kuitenkin kulumisenestolisäaineistuksen. Käyttö henkilöautojen vaihteistossa harvinaista.

GL-4
Melko runsaasti EP-lisäaineistettu öljy, jota käytetään useimpien autojen käsivalintaisissa vaihteistoissa.

GL-5
Erittäin runsaasti EP-lisäaineistettu öljy raskaaseen käyttöön. Useimpien nykyaikaisten autojen ja työkoneiden hypoidivetopyörästöihin, joissa esiintyy suuria nopeuksia, korkeita lämpötiloja ja iskumaisia kuormitushuippuja. Teboil Hypoid -öljyt ovat tyypillisiä GL-5-luokan öljyjä.

Huomaa tämä!
• Vaihteistoöljyjen SAE-viskositeettiluokat on määritetty eri kriteerein kuin moottoriöljyjen viskositeettiluokat.
• Jos vaihteisto on suunniteltu GL-4-luokan öljyä varten, sitä ei voi korvata GL-5 luokan öljyllä, ellei vaihteistovalmistaja sitä erikseen ole sallinut
• Joissakin erikoistapauksissa vaihteistossa voidaan käyttää myös moottoriöljyä.
• Joissain autoissa vetopyörästöt on varustettu kitkalukolla, joka vaatii erityisen LS-lisäaineistuksen (limited slip). Yleensä nämä autot ovat takavetoisia autoja. Teboil Hypoid LS 80W-90 on kitkalukkolisäaineistettu GL-5-luokan öljy.


ps. Ajatko automaatilla? Julkaisemme pian artikkelin automaattivaihteistojen öljyihin liittyen.